Followers

Friday, January 20, 2012

kita tak boleh menilai orang hanya,,,,,,,,

assalamualaikum

hanya
dengan tengok pakaian dia 
cara dia berjalan 
cara dia bercakap
melalui chat,fb,blogger
kadang2 manusia cepat membuat kesimpulan
 baru perjumpaan pertama sudah kita nilai dia baik2 
macam juga kita menilai blogger kadang2 tulis entry bukan main lagi perangai sebenar dia korang tahu ker??
ntah2 dia seorang pemalas,penagih dadah ker?? ada ker penagih dadah tulis blog yer hee,,
tulis dekat wall fb amboi bukan main lagi ,berkata2 ,berpuitis penuh dengan emosi 
macam diva wahh,,kenapa perlu macam tu yer,,tak boleh ker jadi diri sendiri kan fb tu,,
sebab tu la ada perpatah "tak kenal maka tak cinta" sebab tu la zaman sekarang orang bagi alasan kalau kahwin dulu baru bercinta takut terkahwin dengan orang yang tak berjenis .ada betul jugak tu,, orang tua selalu guna alasan tu,tapi bagi aku zaman sekarang tak sama macam dulu ,,dulu lain dorang baik2 ,,zaman sekarang kalau kahwin dengan orang tak kenal silap hari bulan terkahwin dengan laki yang ada HIV ,sebab tu nak kahwin kerajaan suruh buat pemeriksaan dulu medical checkup la katakan  hehehe,,
ops! kalau  kes  dia tak kahwin2 sampai umo sudah mencecah usia 30 an ,,kalau jadi macam ni makbapak boleh jodohkan dia dengan siapa2 yang dorang rasakan layak untuk anak dorang,,nascaya dorang akan bahagia sebab kata orang pilihan makbapak tak pernahnya silap,,
berbalik kepada tajuk yer,,
dekat fb punyalah setiap saat update status ,tak kisah la kan yang tu tapi kalau orang tak kenal dia memang orang akan anggap dia seorang yang baik ,apa lagi yer,,wah aku dok bergosip plak kat sini bukan gosip yer contohh,,hee 
macam jugak korang dok tergila2 kan seseorang blogger ,memang melalui penulisan kita boleh membuat andaian dia seorang yang macam mana,,tapi bukan 100%
ada jugak yang orangnya sexy bagai nak rakk,,tapi bila dah kenal dia ,,baik yang teramat ,,
ada yang muka cun pakai tudung manis ja tengok tapi minum arak la plak ,, 
sekarang dunia sudah terbalik,,sebab apa ada pulak sesetangah tu pakai tudung depan makbapak ja belakang amboi,,dah jadi orang lain,,kenapa yer dia jadi macam tu??
adakah sebab makbapak dia terlalu tegas ??
tanya la orang yang jadi macam tu,,
korang ada baca kes amalina che bakri seksi/sudah berubah la macam2 title,,
ni la yang dinamakan manusia cepat berubah 
tak payah heran la biasalah manusia memang akan berubah biarlah dia,,,
berbalik kepada tajuk lagi hee,,suka lari tajuk
kadang2 walaupun dia ganas tapi dalam hati ada jugak tamannya ha!
pakai sopan tapi mulut kurang ajar eis2
pakai sopan muka suci mulut pun cakap baik2 ajer,,yang ni tak pa,,
macam jugak dengan boyfriend kan kita sebenarnya tak boleh nak nilai dia orang yang macam mana,
melainkan kita memang dah kenal lama,rapat dengan dia,,untunglah kalau korang dalam ketegori ni
boleh la cepat2 kahwin yer
oh ya aku kata tak boleh menilai orang hanya dengan bla,,bla,,bla,,kan
jadi nak menilai dia macam mana ??
satu ajer kenal dia ,kawan rapat duduk dekat dengan dia tahu la dia perangai macam mana 
"tak kenal maka tak cinta"
jadi kesimpulannya jangan cepat menuduh /menilai seseorang kalau tak tahu siapa dia sebenarnya ,,terutamanya melalui fb,chat,blog,,

have a nice day
love reyna


3 comments:

Fia said...

Tapi sekarang manusia menilai satu sama lain tanpa mengenali pun.taktahulah ape nak jadi dgn org sekarang

Fia said...

betul tu.tapi manusia sekarang semua mcm ni.susah nak cr yg tak menilai sebelum mengenali.

reyna said...

tu la kan ,,