Followers

Monday, July 2, 2012

cheese cake vs kek durian

bila aku tengok sekeliling aku ,,banyak yang kita tiru dari negara orang ,,
contohnya depan mata aku la kan,,,dekat chenang banyak restoran2 yang jual makanan orang putih ,,,terdetik kat hati aku apesal korang tak jual nasi lemak je bagi mat salih makan,,,roti canai ,,ni jual benda yang dorang boleh dapat kat negara dorang,,macam jugak fesyen ,,,aku dulu selalu tengok orang putih pakai baju apa ,,lepas tu tiru beli pakai kat rumah,,huhu,,sebenarnya aku jugak penggemar makanan luar,,misalnya sushi,,spaghetti ,,,benda2 yang bagus memang aku tiru budaya luar,,misalnya,,bangun pagi jangan gosok gigi lagi terus minum air suam dulu,,bagus untuk pencernaan kita awal pagi,,jadi pembersih seperti budaya di jepun,,n n n n ,,aku kan peminat k-pop ,,,jadi apa2 yang aku tengok kat dalam drama2 korea harus aku tiru ,,,muahaha,,,not 100% laa,,,fesyen jugak ,,,serius! aku dulu suka tengok orang pakai seksi ,,tapi itu dulu not now,,,biarlah aku berubah menjadi seorang yang gadis yang cantik di mata mak mentua ,,,bahahaha! parah ,,parah,,fine,,,
kita terlalu nak jaga hati mat2 salih ,,,baju jual baju depa ,,makan jual cara depa ,,,semuanyalah,,,kan ke bagus jual batik,,jual roti canai,,jual karipap,,,bagi ada satu 2 kedai jual ikut budaya depa sudah lah,,tak payah la sampai berlambak,,,,bukan tak boleh ada ,,boleh tapi bagi ada 1 2 sudah la,,,selebihnya jual la ikut budaya kita,,jual terompah ka,,bagus pa,,huhu,,,impian aku adalah nak ada boutique sendiri hee,,,disebabkan dah banyak kedai2 baju ni ,,jadi aku akan cari benda apa yang orang lain tak jual,,,jemu dah tengok orang jual benda yang sama jaa,,,tapi still nak jual baju la,,sebab benda lain tak minat la,,,
hari tu mak aku bakar sampah kat belakang rumah,,tiba2 ada mat salih tua ,,mai dok pandang2 ,,aku pun tegur la,,dia cakap dia nak padam api tu,,pencemaran,,,huhu,,finee,,aku tahu pembakaran terbuka tak bagus untuk persekitaran dan bumi kita,,,sejak dari saat tu terus dah tak bakar sampah lagi dah ,,sampah buang kat tong sampah tepi jalan ,,,see? dorang berani tegur dan boleh ubah supaya kita ikut cakap dorang,,tapi kita bila pergi negara orang jangan harap la nak tegur orang sesuka hati kan,,,
mat salih depan rumah aku pulak tak suka bising2,,hari tu mengadu kereta lalu depan rumah la,,,normal la tu ,,yer diakui masyarakat melayu punya perangai nak dibandingkan dengan dorang jauh berbeza,,tapi dah kau tu duduk negara orang kena terima la ,,nak sunyi sepi duduk atas bukit ok! 
yes dia baik,,banyak benda yang dia tegur ada kebaikan ,,tapi aku terfikirkan bila kita berada di situasi macam tu ,,mampus jangan harap lah nak  tegur kan,,,ikut lagi ada budaya orang,,,yang baik tak salah,,aku pun banyak ikut apa,,,pagi2 aku tak makan nasi lemak ,,aku suka roti ,,bakar dengan cheese nyummii ,,dapnyerr,,tu budaya mana tu ,,mat salih,,
jual durian kat mat salih kan ke bagus,,dorang lagi suka ,,bagi dorang itu pengalaman ,,
ok lah aku bukan budak sempurna dalam memberi pendapat,,memberi pendapat itu mudah,,nak laksanakan itu susah kan,,faham,,tapi cubalah ,,,

reynabali

No comments: